English– and Arabic-Medium of Instruction and Second Language Acquisition of English Articles System by ESL Arab Sophomores in Sharjah




AN ABSTRACT OF THE DISSERTATION

This study investigates the acquisition of the English articles system by Arab sophomores in Sharjah in the UAE, one group being taught through the medium of English and the other through the medium of Arabic. The main focus of the study is the extent to which the medium of instruction affects the acquisition of the articles system. The role of mother tongue transfer in this process is also examined. Initially a quick placement test was applied to exclude low-achievers, and then two instruments were adopted. The first instrument is an English article forced-elicitation task which comprises thirty contexts; eighteen of them are adopted from Ionin, Ko and Wexler (2004), but with some modifications, the other twelve are generated by the researcher to meet the objectives of this study. The participants completed this task within a fifty-minute class period. The second instrument is a written argumentative essay, in which the participants are asked to choose one of three assigned topics and to produce a 250-word essay in their own time away from classroom constraints. The samples of the study are 158 male Arab sophomores; 104 are from Arab medium of instruction whereas the rest 54 are from English medium of instruction high schools. The findings reveal that the EMI group significantly (p<0.005) outperforms their peers in the AMI environment in the acquisition of the EAS. The findings are interpreted in the light of the participants’ L1 Arabic influences. The pedagogical implications of the study are discussed in the final part of the dissertation and recommendations are made for further studies.


ملخص الدراسة:

تهدف هذه الدراسة إلى منح رؤى جديدة في اكتساب أدوات التعريف والتنكير في اللغة الإنجليزية كلغة ثانية من قبل طلاب عرب بالصف الثاني بالمرحلة الثانوية في بيئتين مختلفتين أحدهما عربية والأخرى إنجليزية بإمارة الشارقة / دولة الإمارات العربية المتحدة؛ وذلك لقياس مدى تأثير البيئة التعليمية وكذلك اللغة العربية كلغة أم على هذه العملية؛ ولتحقيق تلك التطلعات قامت الدراسة بإجراء اختبار سريع لتحديد المستوى واستبعاد الطلاب ذوي التحصيل المنخفض، ومن ثم تبنت الدراسة وسيلتين لتحقيق أهدافها؛ الوسيلة الأولى تمثلت في إجراء اختبار لأدوات التعريف والتنكير حيث اشتمل الاختبار على ثلاثين سؤالا (اختيار من متعدد)، من بينهم ثمانية عشر سؤالا  تم اقتباسهم من دراسة (Ionin، Ko و Wexler 2004) مع إجراء بعض التعديلات، واثنا عشر سؤالاً تم وضعهم بمعرفة الباحث لتحقيق أهداف الدراسة، وكان على الطلاب حل هذه الأسئلة في غضون خمسين دقيقة داخل الصف المدرسي . أما الوسيلة الثانية فكانت عبارة عن كتابة مقالة جدلية تتكون من 250 كلمة عن موضوع بعينه يتم اختياره بواسطة الطالب من بين ثلاث موضوعات محددة، وكان على الطلاب كتابة هذه المقالات في أوقاتهم الخاصة بعيدا عن غرفة الصف والقيود الزمنية. الفئة المستهدفة في الدراسة هم  مائة وثمانية وخمسون طالباً بالسنة الثانية من المرحلة الثانوية؛ من بينهم مائة وأربعة طالباً من إحدى المدارس العربية في حين أن البقية وهم أربعة وخمسون طالباً من إحدى المدراس الإنجليزية بالشارقة. وبدا واضحاً من خلال نتائج هذه الدراسة أن الطلاب العرب في بيئة التعليم الإنجليزية يتفوقون بشكل ملحوظ (p<0.005) على نظائرهم في بيئة التعليم العربية في اكتسابهم لأدوات التعريف والتنكير في اللغة الإنجليزية . تم تفسير النتائج في ضوء تأثير اللغة العربية كلغة أم على اكتساب الطلاب العرب لأدوات التعريف والتنكير في اللغة الإنجليزية. واستنادا على نتائج الدراسة تم تقديم بعض الدلالات التربوية المفيدة لدارسي اللغة الإنجليزية كلغة ثانية، وكذلك تقديم توصيات لمزيد من الدراسات المستقبلية في نفس المجال.

Comments

Popular posts from this blog

Classroom Management & Motivation